Se on jännä juttu tuo kilpailuetu. Sen kun löytää yrityksen toiminnan ytimeen, niin löytää vastauksen muun muassa näihin päivänpolttaviin kysymyksiin:

  • myynnin kasvattaminen
  • liiketoiminnan kehittäminen
  • kassavirran vivuttaminen
  • muutosjohtaminen
  • tunnettuuden kehittäminen
  • brändin kehittäminen
  • verkkokaupan kirittäminen
  • strategia ja liikeidea
  • strategiaviestintä
  • sisältömarkkinointi
  • yhteisen suunnan löytäminen
  • jne.

Listatut asiat ovat isoja kysymyksiä yrittäjille ja yrityksille. Kehityskohteina ja ajankohtaisina haasteina ne aiheuttavat stressiä, verenpaineen nousua ja huonosti nukuttuja öitä. Moni niistä on jopa yrityksen olemassaolon kohtalonkysymys.

Tutkimusten mukaan vain 1-3 % prosentilla tuotteista, palveluista ja yrityksistä on kilpailuetu. Sama fakta uudelleen: vain 1-3 %. Sama asia vielä kääntäen. Lähes sataprosenttisella varmuudella sitä (kilpailuetua) ei ole sinunkaan tuotteellasi tai yritykselläsi.

Kilpailuedun löytämistä voisi kuvata perustellusti hopealuodiksi. Kun yksinyrittäjä tai mikroyritys löytää kilpailuedun, on sillä myös voittavan strategia ainekset. Viestintä on linjattu, hissipuhe on luotu. Myyntiponnistelut saavat uutta puhtia: yritys herättää kiinnostusta. Kilpailuedun löytänyt tuote, palvelu tai yritys välttää luisumisen hintakilpailuun tai jämähtämisen harmaaseen massaan.

Kasvu ja kehittyminen perustuu uuden luomiseen. Kilpailuedun löytäminen on uuden luomista. Sanotaan, että verkosta löytää kaiken. Kilpailuetua ei kuitenkaan voi löytää googlaamalla. Se pitää luoda.

Uskon, että yritykselläsi on kaikki edellytykset olla vielä parempi.

Kirjoittaja on kehittänyt kansainvälisestikin ainutlaatuisen Löydä kilpailuetu ™ –työkalupakin. Työkalupakki on ytimessä myös Löydä kilpailuetusi – käsikirja strategian ja brändin kehittämiseen –teoksessa.

strateginen kilpailuetu, ratkaiseva kilpailuetu, erotteleva kilpailuetu, brändi, hallitusammattilainen, yksinyrittäjä, mikroyritys
Piditkö artikkelista? Jaa se myös muille...

Muita helmiä blogistamme