Mikä ihmeen analytiikka, mihin sitä tarvitaan?

Kun rakennat verkkosivuston niin haluat varmaan tietää käykö siellä ihmisiä lukemassa tarinoitasi, tutkimassa palveluitasi tai arvioimassa brändiäsi.

Sen jälkeen haluat ehkä tietää, että mitä sisältöjä siellä tutkitaan ja kuinka kauan siellä vietetään aikaa ja saatat olla myös kiinnostunut, lähtevätkö kävijät saman tien pois kun ovat saapuneet sivustollesi.

Tällaisiin kysymyksiin vastaa Google Analytics, joka on ilmainen työkalu datan keräämiseen ja analysointiin.

Se on erittäin monipuolinen ohjelmisto ja sen tehokas käyttö vaatii runsaasti osaamista. Sertifikaattia varten sai tosissaan opiskella monta päivää, jotta tentti meni läpi.

Työkalun käyttöliittymää on kritisoitu vaikeaksi ymmärtää ja se käyttöä karsastetaan sen takia. Toisaalta sen avulla saa selville lähes mitä tahansa kävijät sivustolla tekevät.

Google Analytics 4

Google Analyticsista tuli viime vuonna täysin uusi versio Google Analytics 4, GA4, ja nyt se on nyt valmis käyttöönotettavaksi laajasti.

Tähän asti ohjeistus on ollut asentaa GA4 keräämään dataa, jotta nyt kun se otetaan varsinaiseen tuotantokäyttöön siellä on dataa mitä analysoida.

Lähtölaskenta on nyt alkanut Google Analyticsin vanhalle versiolle UA (Universal Analytics).

GA4:ssa on yksinkertaistettu raportointimalli, uusi tiedonkeruun malli sekä paljon muita uusia ominaisuuksia.

Uudessa versiossa on huomioitu käyttäjien tunnistaminen ja yksityisyys, siinä hyödynnetään laajemmin koneoppimista (tekoälyä) ja sen avulla voi tehdä ennusteita.

Uusi versio on täysin erilainen kuin vanha versio, joka pistää digimarkkinoinnista vastaavat henkilöt opiskelemaan uusia asioita.

Onneksi apua on saatavilla!

Nämä kokonaisuudet tulee tehdä käyttöönoton yhteydessä

  • Tilirakenne eli kuinka tilit kannattaa rakentaa ja kuinka vanha versio tukee vielä bisnestäsi
  • GA4 mittauskokonaisuuden asentaminen ja asetukset
  • Datavirtojen luominen
  • Konversioseurannan rakentaminen. Seurantakoodi sivustolle ja seurannan toiminnan tarkistus
  • Tavoitteiden siirtäminen vanhasta uuteen
  • Toimintojen ja asetusten määritys sekä tarvittavien lisäominaisuuksien käyttöönotto
  • Kävijädataan liittyvät raportit
  • Tapahtumien seurannan määritykset ja vanhan version tapahtumien siirto uuteen
  • Verkkokauppa-asetukset
  • Mainonnan asetukset (Google Ads)
  • Signaalien käyttöönotto uudelleenmarkkinointia varten
  • Käyttäjähallinta
  • Yleisöjen päivitys
  • Tarvittavat raportit

Analytiikan tarkempi seuranta pitää aina rakentaa jokaiselle sivustolle erikseen sillä kahta samanlaista bisnestä ja verkkosivustoa ei ole.

Analytiikan rakentaminen kannattaa tehdä vaiheittain sillä oma osaaminen, asiakasymmärrys ja oman bisneksen ymmärrys kasvaa koko ajan.

analytiikka, hakukoneoptimointi, verkkosivusto, google analytics, google analytics 4
Piditkö artikkelista? Jaa se myös muille...

Muita helmiä blogistamme