Ajoittain somessa, etenkin LinkedInissä, käydään keskustelua siitä, että voiko konsultoinnin automatisoida? Mielipiteet jakautuvat puolesta ja vastaan. Toisaalta moni asia maailmassa voidaan automatisoida ja toisaalta suuri osa konsultoinnista on konsultin omien näkemysten, kokemusten ja osaamisen jakamista. Väitän että voi, mutta edellytyksenä on:
  1. Konsultoitava aihe tai prosessi on riittävän standardi.
  2. Automatisointi perustuu todellisten konsultointiprojektien oppeihin.
  3. Automatisoitu osa konsultointia tuo selkeää lisäarvoa asiakkaalle.
Itse olen viimeisten 12kk aikana automatisoinut B2B-myynnin konsultointia ja nyt ollaan jännän äärellä. Ensimmäisessä vaiheessa julkaistaan UltraLeanSales-planner sovellus, jonka avulla yrittäjä, myyjä tai myynnin johtaja pystyy itseohjautuvasti
  1. Määrittelemään kolme (3) kohderyhmää, valitsemalla niiden toimialat ja kokoluokat.
  2. Analysoimalla kunkin kohderyhmän ostoprosesseja ja ostiokriteerejä ohjatun mallin mukaisesti.
  3. Suunnittelemalla oman markkinointi- ja myyntiprosessin, niin että se vastaa kohderyhmän ostamista.
Näin opitaan tekemään 1) oikeita asioita, 2) oikeaa kanavaa pitkin ja 3)  oikeaan aikaan. Pohjautuen yli 230 yrityksen konsultointiin, tämä on usein haasteena ja toisaalta erityisen hyödyllinen perusasia. Automatisoidaan siis perusasioiden kuntoon laittaminen, ja hyödynnetään eri alojen konsultointia vielä enemmän lisäarvoa tuotaviin palveluihin. UltraLeanSales-planner on maksuton, siihen voi tutustua osoitteessa www.planner.ultraleansales.com. T. Antti    
kohderyhmä, konsultointi, markkinointi, myynti, osto, automatisointi
Piditkö artikkelista? Jaa se myös muille...

Muita helmiä blogistamme